איך המוח שלנו חושב? מסע אל תוך תהליכי הלמידה
חשבתם פעם איך אתם חושבים? מהו התהליך המופלא שהמוח שלכם עובר כשהוא נחשף לידע חדש? ומה קורה כאשר אתם או ילדיכם לא מצליחים להבין נושא מסוים, ולמה זה כל כך מתסכל?
אנו מאמינים כי הכרת תהליכי החשיבה הבסיסיים היא מפתח להצלחה. כמו כל מכשיר, אם נבין כיצד הוא פועל ומה התהליך שהוא עובר, נדע לתחזק ולשפר אותו, וכשנוצרות תקלות – נדע לתקן אותן. כך בדיוק גם בחשיבה. הבנה זו מאפשרת לנו לאבחן במדויק היכן מתחילים הקשיים, לתקן אותם ולשפר את יכולת החשיבה לרמות שלא הכרנו בעבר.
יכולת זו משמשת אותנו לא רק בחיי היום-יום, אלא גם בלימוד הגמרא ובפתרון בעיות מורכבות, ומעניקה לנו כלים לסייע גם לילדינו ולתלמידינו.
הבנת התהליך: מודל המחשב
כדי להמחיש את תפקודי החשיבה, אנו נמשיל אותם לתהליך שמתרחש במוחו של המחשב, אשר מתחלק לשלושה שלבים עיקריים:
- קליטת המידע:
בשלב זה המחשב קולט את המידע דרך הקלדת הנתונים. כדי שהתהליך יצליח, על המידע להיקלט בצורה מדויקת ושלמה. אם המקלדת אינה תקינה או שההקלדה מהירה מדי, המידע עלול להיקלט בצורה חלקית או מטושטשת.
במוח האנושי, זהו שלב איסוף הנתונים הראשוני מהסביבה. אם נקרא או נקשיב בחוסר ריכוז, בעייפות או במהירות, המידע שייקלט יהיה חלקי או מעורפל. כמה פעמים קרה לכם שקראתם משהו, לא הבנתם אותו, ורק בקריאה חוזרת, איטית ומדויקת יותר, הבנתם פתאום את הכל? זה בדיוק ההבדל בין קלט חלקי לקלט מדויק.
- עיבוד המידע:
לאחר הקליטה, המחשב מעבד את הנתונים ומארגן אותם. אם הכונן אינו תקין, הוא עלול לאבד נתונים או לעבד אותם בצורה שגויה.
במוח האנושי, זהו השלב המרכזי שבו אנו מנתחים, ממיינים ומארגנים את המידע שקלטנו. כאן המוח יוצר קשרים בין רעיונות ומזהה סתירות. דיסוננס קוגניטיבי, למשל, הוא מצב שבו המוח מזהה סתירה בין נתונים שונים. בעוד מוח מיומן יזהה מיד שמשהו אינו תקין, מוח שמתקשה בעיבוד עלול לפספס את הפערים הללו, וכתוצאה מכך לא יצליח להבין את הנושא לעומק. יכולת המיון והארגון של המידע היא קריטית להבנת הנקרא ולפתרון בעיות.
- פליטת המידע:
בסופו של תהליך, המחשב מוציא את המידע המעובד החוצה באמצעות הדפסה או תצוגה. אם קיים כשל בתפקוד של המדפסת, למשל, לא נוכל לקבל את התוצר הסופי.
במוח האנושי, זהו שלב היישום וההבעה. גם אם הילד הבין את החומר בצורה מושלמת, כדי להוציא את המידע החוצה הוא זקוק למגוון תפקודים: ניסוח מדויק, תכנון תגובה, התגברות על חסימות רגשיות וביטחון עצמי. כשל בשלב זה עלול להוביל לכך שהילד ידע את החומר, אך לא יצליח להתבטא במבחן או בשיעור, מה שיוביל לתסכול ולאכזבה.
הפתרון: לחשוב נכון – בהנחיה מקצועית
חשוב לדעת: גם כאשר ילד אינו מצליח, זה לא תמיד בגלל חוסר הבנה, אלא לעיתים קרובות בשל כשל באחד משלושת השלבים הללו. הפתרון אינו להסתפק בחזרה על החומר, אלא לחזק את שרירי החשיבה עצמם.
הצוות המקצועי של 'להבין ולהשכיל' מתמחה בזיהוי הקושי המדויק בכל אחד משלבי החשיבה. אנו מספקים לילד כלים ואסטרטגיות ייעודיות לכל שלב, ומאפשרים לו ללמוד ולחשוב נכון, באופן שיביא לתוצאות מוכחות ולסיפוק אמיתי בס"ד.
רוצים שאצל בנכם כל השלבים יפעלו בהרמוניה מושלמת?
צרו קשר עוד היום ונתחיל בתהליך!
טלפון: 073-3572020