מה קורה באמת במוח של ילד מתקשה?
האם מאמץ שווה לתוצאה, ולמה זה כל כך חשוב לנו כהורים?
כמו תמיד, המוח האנושי מפתיע אותנו ביכולותיו המורכבות. אנו נוטים לחשוב שילד המתקשה בלימודים או בחשיבה מתאמץ פחות מילד מצליח, שהמוח שלו "נח" על הספה. אך בפועל, המציאות שונה בתכלית, וההבנה הזו היא קריטית להורים ולמחנכים.
המיתוס מול המציאות: מאמץ חשיבתי
ההיגיון הפשוט שלנו אומר שאם ילד אינו מצליח להבין 100 מילים חדשות בגמרא, את אותיות רש"י, או מושגים מורכבים – הוא כנראה לא התאמץ מספיק. לעומתו, הילד המצטיין, שהבין וקלט הכול, השקיע מאמץ רב.
אבל כשמדובר במוח, התמונה מתהפכת! דווקא הילד המתקשה הוא זה שלעיתים קרובות משקיע מאמץ עצום, ואף גדול יותר, בתוך תהליך הלמידה. הבעיה אינה בחוסר מאמץ, אלא ב"איך" המאמץ מתורגם לתוצאות.
נמחיש זאת בדוגמה:
חשבו על סבא אליעזר, שכבר עבר את גיל 90, ומתקשה ללכת. כשהוא יוצא לטיול בפארק עם נכדו הנמרץ שרוליק, הנכד רץ קדימה ואחורה בחופשיות, בעוד הסבא צועד לאט, עוצר להתנשף כל כמה צעדים. כשהם מגיעים לפארק, שרוליק ממשיך לרוץ סביבו שעות, בעוד הסבא יושב לנוח לאחר חצי שעה של הליכה בלבד.
מי התאמץ יותר?
התשובה ברורה: הסבא התאמץ הרבה יותר, למרות שהתוצאה (מרחק ההליכה) הייתה קטנה בהרבה מזו של נכדו.
המוח של הילד המתקשה: עובד קשה, ללא סיפוק
בדיוק כך נראים הדברים במוחו של ילד מתקשה:
המוח שלו אינו "נח", אלא מתאמץ מאוד, לעיתים אף יותר ממוחו של ילד מצטיין, אך הוא אינו מצליח להגיע לתוצאות הרצויות. המאמץ הגדול הזה ללא תוצאות נראות לעין מוביל לתסכול עצום ולחוסר סיפוק.
רבינו הרמח"ל זצ"ל, בהקדמתו לספרו 'ספר ההיגיון', מדגים זאת במשל של שני שדות: בשדה אחד עיבדו את האדמה כראוי, ובשני לא. לאחר שנה, שניהם הניבו פירות – אך השדה המעובד הניב פירות טובים, בעוד השדה השני הניב פירות גרועים, ועם זאת, האדמה בשדה השני התאמצה לא פחות, ואף יותר.
המסר ברור: לא התוצאה הסופית היא הבוחן היחיד למאמץ שהושקע. ילדים מתקשים עובדים קשה מאוד, אך אינם זוכים לסיפוק, וזהו הקש השובר את גב הגמל. כמה דברים בחיינו אנו עושים במאמץ רב, אבל הסיפוק שבסוף הופך את הכול לכדאי? כשאין סיפוק, הכאב והתסכול כפולים.
למה המוח עובד קשה אך לא מצליח?
התשובה טמונה בכך שכדי שהמוח יגיע לתוצאה מתבקשת, כל התפקודים החשיבתיים חייבים לעבוד בתיאום ובצורה נכונה.
ניתן להמשיל זאת לניווט: אם מישהו אומר לך "קח ימינה, שמאלה, ושוב שמאלה ואז ימינה", ואתה משנה רק כיוון אחד בטעות – תגיע למקום אחר לגמרי. תאמר "אבל הלכתי, ואפילו התאמצתי!" נכון, הלכת, אבל לא למקום הרצוי, כי לא הלכת כמו שצריך.
כך גם הילד המתקשה: הוא מתאמץ, חושב, הולך ומתקדם, אבל מכיוון שתהליכי החשיבה שלו אינם מתואמים או אינם יעילים, הוא מגיע לתשובות שגויות, נגמרות לו האנרגיות, ואין תוצאות חיוביות.
הפתרון: לחשוב נכון – בקלות!
המסקנה היא שקל יותר פשוט לחשוב נכון!
בדיוק לשם כך, מרכז 'להבין ולהשכיל' נועד: להקל על בנכם לחשוב נכון, לחסוך לו המון מאמץ ואנרגיות מיותרות, וחשוב מכל – להעניק לו סיפוק בלימודים ויכולת ללמוד באופן עצמאי.
במרכז 'להבין ולהשכיל' ממתינים מאמני כישורי למידה וחשיבה מוסמכים, שילוו את בנכם עד להצלחה מלאה, בסייעתא דשמיא.
רוצים שבנכם יחשוב נכון ויחווה הצלחה וסיפוק?
צרו קשר עוד היום לשיחת ייעוץ והכוונה!
טלפון: 073-3572020